Takto sme pomohli otvoriť Ples v opere

Pozrite sa s nami do zákulisia príprav otváracieho ceremoniálu Plesu v opere. Zbor Technik STU počas neho spieval s hviezdami ako Pavol Bršlík či Hrachuhi Bassenz a zároveň sa rozpohyboval s tanečníkmi baletu Slovenského národného divadla.
Režisérka Jana Burkiewicz si zvolila pre tohtoročný úvodný ceremoniál motív lásky, ktorý sa objavuje v hudbe v rôznych podobách. Skladateľ Slavo Solovic dokázal v 15-minútovom diele spojiť známe skladby obdobia baroka, romantizmu, ale aj opery 20. storočia. Most medzi nimi tvorila ľudová pieseň Páslo dievča pávy, ktorej motív sa opakovane vynáral v rôznych podobách.

Nacvičovanie

Nie je nič krajšie, ako úvod roka stráviť v priestoroch historickej budovy SND. Možno aj preto, že podľa kuloárnych informácií je to pred plánovanou rekonštrukciou jej posledná sezóna.
Režisérka mala jasnú predstavu a zbor v nej tvoril dôležitý prvok choreografie. 15-minútový úvod sme nacvičovali viac ako 10 hodín. Bolo potrebné nacvičiť každý pohyb v presnom súlade s hudbou, potom nastaviť každé svetlo, každú rekvizitu a vyplniť každý kúsok pódia. Našťastie informácie a požiadavky pribúdali postupne. Nakoniec sme zvládli plavbu loďou, galaktický vír, teatrálne gestá rukami či nenápadné vyľudnenie priestoru.
Avšak nebolo to len o pohybe. Dostať do hlavy slová slávnej O Fortuna z úvodu diela Carmina Burana nemeckého skladateľa Carla Orffa tak, aby bolo latinskému textu aj rozumieť, nebolo vôbec jednoduché a dlhé hodiny sa s ním pasoval každý jeden z nás. Cítili sme sa ako pán Kroupa z filmu Marečku podejte mi pero. Konkrétne pasáž, ktorá začína 8:24 min je ako cez kopirák.
Mnemotechnické pomôcky museli fungovať v skoro každom riadku a niektoré veru boli krkolomnejšie ako samotný text. Hlavne, že nám pomohli! 🙂
Neskôr sme zistili, že aj samotní tanečníci z baletu vďaka nášmu dobrému prejavu objavovali nové významy. Mäkká výslovnosť súveršia Semper crescis, aut decrescis skrývala v sebe podľa tanečníkov reklamu na syr = rým končiaci americkým cheese (číz). Postupne sme zistili, že text sa na sociálnych sieťach teší obľube a nás pobavil najviac asi tento preklad.

Sedem prekvapení

  • Vstup do sály divadla bol pre mnohých novým objavením priestoru SND. Pre plesajúcich bola zmenená dispozícia tak, že javisko aj stoličky na prízemí boli prekryté pódiom. Vznikol tak tanečný priestor, na ktorý mali hostia Plesu v opere výhľad z každej strany, nakoľko aj po stranách javiska boli vybudované dvojposchodové balkóny so stolmi pre plesajúcich.

20200110_175602

  • Keď sa dievčatá dozvedeli, že ich kostýmy budú z dielne Borisa Hanečku (mimochodom dvorný návrhár Zuzany Čaputovej), ich unavené srdcia pookriali. Veľmi sa im páčilo, že pri kostýmových skúškach sa mohli chvíľu cítiť ako pani prezidentka:-).
  • Ešte pred príchodom hostí sa nám podarilo objaviť aj slávne fotosteny, odkiaľ každoročne pochádzajú fotografie rób plesajúcich dám a prominentných hostí. Na pamiatku máme teda aj naozajstné plesové fotografie.
  • Z choreografie baleťákov sa nám veľmi páčil prvok, kde tanečníci vytvorili v strede javiska zaujímavý kruhový útvar. Na prvý pohľad veľmi náročný prvok, ale keďže bol zbor už rozpohybovaný, trúfal si na to. Stačili dve minúty a takmer identická kópia kruhového prvku bola na svete. Uvidíme, kedy sa tento choreografický počin stane súčasťou aj nejakého nášho koncertu.
  • Pomerne náročnú záležitosť sa snažila vyriešiť naša dirigentka Petra Torkošová. Predsa len ozvučiť pohybujúci sa zbor je pre zvukárov nočná mora, ale pre dirigenta najdôležitejšia vec. Nakoniec každý spevák dostal na čelo svoju “madonu”.
  • Divadelné líčenie dopĺňajúce choreografiu i atmosféru bolo tiež zaujímavou skúsenosťou. Zvýraznené obočia, očné linky či strieborný vlasový gél z nás vyčarovali úplne nové stvorenia. Niektorí ešte do dnešných dní nachádzajú trblietavé pozostatky plesovej úpravy vo svojich príbytkoch.20200203_181414
  • Spolu s tanečníkmi z baletného súboru SND sa nám podarilo vytvoriť skvelú atmosféru počas skúšok i v deň konania samotného plesu, keď už nervozita stúpala. Taneční kolegovia pochádzali z rôznych kútov sveta – z USA, Ruska, Španielska, Talianska, Veľkej Británie či Austrálie. Sme vďační za túto skúsenosť a sme radi, že sme svojimi hlasmi mohli dotvoriť slávnostné otvorenie prestížneho dobročinného Plesu v opere 2020.
  • received_682579345610679